Generelle betingelser
OBS! – Vi selger kun til registrerte forhandlere.
Ta gjerne kontakt, så henviser vi deg til din nærmeste forhandler.
Priser
Prisene er netto forhandlerpris uten trykk om ikke annet er angitt. Vi forbeholder oss retten til å kunne endre prisene uten varsel ved valutaendringer o.l. Minste summen vi fakturerer i trykk kostnader er kr. 350,- + start/klisje. Artikkelen kommer i tillegg. Ved ordre under kr. 200,- eks. mva. kommer ett småordregebyr på kr. 50,-
Alle priser på www.prosessbranding.no er eks. mva og eventuell frakt.
Ordrebekreftelse
Ordrebekreftelse sendes bestiller ved hver ordre. Påse at pris, kvanta, farger, trykk, leveringstid etc. er i samsvar med bestilling. Endringer må meddeles oss senest 3 arbeidsdager fra ordredato. Levert antall (varer med trykk) vil kunne variere med +/- 10% i forhold til det bestilte antall. Det leverte antall som står på pakkseddelen vil derfor være grunnlaget for faktura.
Oppgitt leveringstid er beregnet leveringsdato fra Prosess Branding AS.
Vi trykker alltid jakker, paraplyer og alle andre vanntette og eller impregnerte produkter med forbehold om hvor lenge trykket sitter.
Dette fordi disse produktene er ulikt impregnert og vi vet ikke hvordan trykket vil reagere sammen med den aktuelle impregneringen.
Farger
Farger til trykking oppgis helst i Pantone Coated (PMS). Oftest 3- eller 4-sifret tall etter PMS. F.eks. er PMS 185 en ren rødfarge. Om logoer oversendes som RGB eller CMYK vil vi i i de fleste tilfeller måtte konvertere dem til PMS farger. En viss grad av fargeavvik må da godtas. Farger vil også oppleves forskjellig fra skjerm til skjerm og skjerm til trykket produkt. Derfor oppgir vi alltid PMS verdier i korrektur. Forskjellige skjermer har forskjellige fargespekter, og en logo kan fremstå forskjellig fra skjerm til skjerm. Derfor jobber vi alltid på kalibrerte skjermer og tar utgangspunkt i slik fargene ligger i trykkfilen.
Originaler/trykkfiler
Før vi kan starte produksjon er det viktig med gode originaler. Det kan spares mange e-poster og kommunikasjon ved å levere gode originaler til jobben.
Bildefiler
Når det sendes bildefiler (f.eks. .jpg eller .tiff) burde disse ha en oppløsning på rundt 150-300 dpi for å kunne brukes til noe annet enn visuell fremvisning. Filer til digitaltrykk kan være .jpg, .tif, .png osv. Betingelsen da er at fila er i en så god oppløsning at trykket ser pent ut.
Obs!
Bilder som lastes ned fra Internett har nesten uten unntak for dårlig oppløsning til å brukes.
Filtype
Vi vil aller helst ha originaler levert som såkalt vektorfiler. Filer som .eps og .ai er som regel vektorfiler.
Word-dokumenter og PowerPoint-filer er som regel ikke brukbare til noe annet enn å vise hva jobben dreier seg om. Om det ikke finnes bra nok filer/underlag, er vi behjelpelig med å få et brukbart resultat ut fra tilgjengelig materiell. Det kan ofte medføre at filene må bearbeides en del, eller tegnes opp fra bunnen igjen. Dette vil faktureres som en tilleggstjeneste, avhengig av hvor brukbar fila er (se repro/tegnearbeid).
Skrifttyper/fonter
Husk på at skrifttyper finnes i et enormt utvalg, og ved forsendelse av originaler blir ofte problemet at vi ikke har de samme skrifttypene (fonter) i våre programmer. Det vil da kunne medføre store avvik i utseende i forhold originalen kunden sender fra seg. De fleste program kan gjøre om fontene til objekter, eller kurver, så det blir «tegninger», og ikke editerbar tekst. For de som ikke vet hvordan:
CorelDraw
Gjør teksten aktiv (merk den) og trykk Ctrl + Q.
Eller via menyen: Arrange> Convert to Curves.
Adobe Illustrator
Gjør teksten aktiv (merk den) og trykk Shift+Ctrl+O.
Eller via menyen: Type> Create Outlines.
Korrekturer
Vi sender alltid korrektur, men hastejobber hvor kunden ikke har tid til å se korrektur eller prøver, gis ingen garanti. Alle endringer på korrekturer må skje skriftlig. På grunn av tidspress, og fordi varer ofte kommer sent til oss, må vi som regel sende korrekturer før vi har sett varene. Da er det viktig at dere kjenner begrensninger med sømmer, lommer, hvor stor plass det er til logo etc. slik at vi kan stole på at en godkjent korrektur, faktisk lar seg trykke slik det er satt opp. Hvis det blir vesentlige endringer etter første korrektur vil et endrings gebyr tilkomme for hver ny korrektur vi må sende (gjelder ikke hvis det er vi som har oversett eller misforstått informasjon i bestillingene). En jobb som er trykket i henhold til godkjent korrektur, og som allikevel viser seg å være feil, tar vi ikke ansvar for. Det vil si, at vi ikke kan godta slike reklamasjoner (se reklamasjoner).
Telling av varer
Når varer kommer i flere omganger
Varer kommer oftere og oftere i flere omganger fordi leverandører er utsolgt eller fordi varer kommer fra ulike steder. Hvis kunden ønsker å få trykket en jobb før alle varene er på plass hos oss, vil vi komme til å fakturere hver omgang som en separat jobb. Det vil si, at vi fakturerer det antall som til enhver tid trykkes, samt fulle startkostnader. (Selv om det totale antall enheter i ordren er 100, men vi må trykke først 30 stk. og senere trykke 70 stk. er det disse antallene som vil bli fakturert).
Tekstiler som kommer pakket enkeltvis i plast, faktureres for ut- og eventuelt innpakking.
Leveransevilkår
Felles frakt
Reklamasjoner
For å kunne reklamere på en utført jobb skal det vi tidligere har trykket leveres tilbake til oss i sin helhet slik at vi blir gitt anledning til å reparere. Hvis det viser seg at vi kan reparere det som har blitt feil gjøres dette selvfølgelig uten kostnad. Hvis det viser seg at varer ikke lar seg reparere, erstatter vi varer og vi trykker nytt uten kostnad. Reklamasjon må meldes skriftlig innen 14 dager etter mottatt gods.